Alla inlägg under augusti 2010

Av H - 29 augusti 2010 21:36

...när man anser att ett glas läsk är "festligt".

Vår vana trogen blev det förr i tiden ofta vin på kvällarna och framförallt då på helgkvällarna. Sedan i februari har dock maken fått sippa själv och jag har hållt mig till vatten, vilket inte har varit jättekul, men så klart ett måste. I fredags kväll insåg jag dock hur långt jag kommit från mitt gamla jag. När makens vin kom fram, fick jag ett glas läsk som pimpades med isbitar och sugrör och jag kände då en genuin "åh, vad festligt vi har det när det är fredagskväll"-känsla. Snälla, låt det bli november så att jag kan ta en riktig drink och bli mig själv igen!


Helgen har för övrigt varit bra. Belysningen till badrummet är nu inhandlad och imorgon är förhoppningsvis all el färdigdragen därinne. Ska bli spännande att gå vidare till nästa moment! I övriga hemmet har vi fått upp lite smågrejer på väggarna och jag har klätt om en pall som vi hade glömt att vi ägde. Nu matchar den hallmattan!

  


I eftermiddags åkte maken en sväng till Ängelholm och jag fick en kväll hos storasyster där det bjöds på god söndagsmiddag, glass och mys i soffan med bustrollen. Härligt! 

Av H - 24 augusti 2010 17:38

Vi har haft några härligt produktiva dagar och nu känns det som att vi har ett skönt flöde i allt vi gör! Badrumsfixandet har kommit igång och elen håller på att dras, vilket förhoppningsvis snart är klart. De senaste dagarna har vi röjt ordentligt bland alla de kartonger och grejer som vi ställde i vardagsrummet då vi tömde gästrummet (...innan midsommar). Nu är det bara några enstaka lådor kvar som förhoppningsvis är borta snart. Och med ett återigen tomt vardagsrum har det blivit dags för...*trumvirvel*...ny soffa!!! Sedan vi köpte huset har vi haft två ärvda små tvåsitssoffor, men äntligen har vi renoverat färdigt så pass mycket att det känns dags för en ny soffa.

Vi har funderat ett tag på hur stor soffa vi ska ha. Den vi från början ville ha, trodde vi skulle bli för stor i vårt vardagsrum. Men varför ha ett 40 kvadratmeter stort vardagsrum om man inte fyller ut det? Sagt och gjort, idag har maken beställt vår nya supersoffa. Ska bli underbart att få den! Om 9 dagar står den förhoppningsvis monterad i vardagsrummet...

© IKEA

Som ni ser blir det en hörnsoffa med schäslong, vilket förhoppningsvis ger plats åt 10-12 personer. Så är det någon som behöver sittplats - hör av er! =)


Mitt i all fixarglädje har dessutom Anticimex varit här idag och analyserat vårt råttproblem. Diagnosen lyder att råttan med största trolighet har försvunnit till sällare jaktmarker. Jippie! Råttbekämparen ställde dit en låda råttgift och gav sedan sitt godkännande till att vi nu kan sova med öppen sovrumsdörr igen. Skööönt, det har blivit lite instängt med tiden...

Av H - 19 augusti 2010 20:40

  

Av H - 16 augusti 2010 21:50

Så var arbetsveckan igång igen! Fullt upp hela dagen, semestertempot är ett minne blott! Dessutom fick jag besök av ett av bustrollen som var med mig på eftermiddagen, så tiden sprang på i en väldig fart! Efter avslutad arbetsdag gick jag och bustrollet till konditoriet där han skulle köpa fikabröd för medhavda pengar. Mosters förslag var bulle eller chokladboll, men det föll honom inte i smaken. Han kände sig nog väldigt rik - först spanade han in tårtorna - men vi lämnade sedan konditoriet med varsin prinsessbakelse. Väl hemma kröp vi upp i soffan där vi mös med fika, tecknad film och lite Wii, medan vinden ven i träden utanför! Det är en förmån att få vara moster!

  


Ikväll har pappa varit här och börjat skissa på eldragningen i badrummet, vilket innebär att vi nu är igång igen! Förhoppningsvis är vi klara inom ett par månader, ska bli så underbart! I helgen var vi runt i olika affärer och kollade på kakel, klinkers, bänkskivor, handfat, toaletter och allt annat som vi snart ska köpa in. Redan i första affären hittade vi sakerna vi ville ha, men vi bör väl ta några svängar till innan vi bestämmer oss definitivt.


Fortsättning på följetången "Jakten på råttan":

Vår husråtta håller sig fortfarande borta! Detta är på ett sätt är skönt, men samtidigt innebär det att vi inte vet var den är. Än så länge luktar det inte lik i huset, så vi kan väl förutsätta att den fortfarande lever... 

Av H - 13 augusti 2010 19:08

Inget är så skönt som fredagskänslan när hela lediga helgen ligger framför en! När man har semester och är ledig varje dag, blir det inte alls på samma sätt. Det krävs en arbetsvecka för att man ska känna riktig uppskattning över att vara ledig. Med andra ord: skönt att börja jobba igen (det kanske var att ta i), så att man åter får känna fredagsstämning!

Det har dessuom varit en bra vecka:

- massa plock har blivit gjort här hemma!

- tillväxtkontrollen igår gick bra och vår bebis växer som den ska!

- råttan har inte visat sig på några dagar  (om det är bra kan iofs diskuteras...)

och sist men inte minst:

- jag har idag fått reda på att jag får jobba kvar i mitt arbetslag tills jag går på föräldraledighet - tjohoo! (Det tog bara 4 månader för chefen att besluta det...)


Ikväll finns det alltså extra många anledningar att mysa!

Trevlig helg på Er! 

Av H - 11 augusti 2010 20:52

Lovade bilder på nya gästrummet, men det kom en råtta ivägen... I torsdags kväll när jag kom hem från landet stod soppåsen söndergnagd under diskbänken och bajs fanns utspritt lite varstans i köket och i badrummet. Maken strödde ut mjöl runt väggarna och nästa morgon kunde vi se att det nog var en råtta som dragit fram...

  

Råttjakten har pågått sedan dess med mycket utstrött mjöl, laddade fällor av olika typer och igenspikade hål - än så länge utan resultat! Håller tummarna för att vi snart fångar in den, behöver kunna sova gott på nätterna. Råttor och gravidhormoner är ingen bra kombination... =)

Men nu till något roligare - vårt nya gästrum! Som stort före-och-efter-bilder-fan kommer här förvandligen!

 

Håller nu tummarna för att nästa bild jag lägger upp är en bild på en råtta med knäckt nacke. Moooohahahahah!  

Av H - 3 augusti 2010 00:50

Nu har vi fått upp tapeten på fondväggen i gästrummet! Eftermiddagstapetseringen blev kvällstapetsering som blev nattapetsering, men nu är vi i alla fall färdiga. Åh, så nöjda vi är!

Bildbevis kommer imorgon, är alldeles för trött för att ladda upp bilder nu...


Sov gott, på återseende imorgon!

Av H - 1 augusti 2010 15:00

Efter förra veckans väldigt bakåtlutade inställning till renovering har vi nu fått lite fart (=det tråkiga underarbetet är färdigt, det roliga återuppbyggandet väntar!).


1) Dörrhålet som vi satte igen, behövde ju tapet...


2)...som vi till slut hittade på Hornbach.


3) Och resultatet blev helt okej! Nästan samma struktur ändå!

  


Vi kunde sedan börja måla!


4) Den beige/turkosa tapeten och den tjusiga panelen blev vit...


5) ...och sedan ljusgrå!



Bakslag:

Någon (läs: maken) ställde ut elementfärgen i garaget inför väggmålningen och någon (läs: jag) tittade inte så noga på burken som stod kvar, utan har målat elementet i två omgånger med takfärg! Eftersom den andra målningen ägde rum under tidig natt och misstaget upptäcktes nästan omgående, blev sorgen mycket stor (väldigt trött: borde inte målat, borde sovit istället). Idag är det dock nya tag som gäller. Takfärgen ska skrubbas bort och elementfärgen ska på!

(Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt vill skuldbelägga min make, men skulden blir lite lättare att bära om man delar på den).


Nu blir det alltså elementtvätt och -målning och imorgon hoppas vi kunna tapetsera fönsterväggen med en mörkgrå fondtapet. Lite lister på plats och sedan är det KLART! Åh, vad jag längtar! På tisdag hoppas jag att gästsängen står bäddad därinne och att våra nyinköpta blocket-bokhyllor är monterade och färdiga att fyllas. Bildbevis kommer när vi har gått i mål! 


Ovido - Quiz & Flashcards